Model die de Hable One op de bank gebruikt in combinatie met een ipad. Foto: Bart van Overbeeke

Hable One maakt smartphones eindelijk toegankelijk voor blinden en slechtzienden

05 oktober 2020

EINDHOVEN - Miljoenen blinden en slechtzienden wereldwijd maken gebruik van smartphones. Dat gaat nog altijd gepaard met veel problemen. Tijd om daar verandering in te brengen! De startup Hable van de Technische Universiteit Eindhoven komt met een nieuw concept: de Hable One. ‘s Werelds eerste smartphone controller voor blinden en slechtzienden. Hable One biedt deze vaak vergeten groep een kans om beter betrokken te raken bij de maatschappij. Na een succesvolle pilot start de voorverkoop op 5 oktober in Nederland en België.

De Innovatie

Sinds de komst van de smartphone, ervaren blinden en slechtzienden voor- en nadelen. Met de komst van nieuwe generaties smartphones is de audio feedback inmiddels verbeterd, maar blinden en slechtzienden ervaren nog steeds problemen met het invoeren van teksten. Dat moet anders, dacht Freek van Welsenis, medeoprichter van Hable:  “In onze markt zijn veel innovaties nog altijd gebaseerd op de braille typmachine van vroeger. Daar hebben wij verandering in gebracht door te focussen op de smartphone”. Vanuit de passie om blinden en slechtzienden onafhankelijker te maken, ontwikkelde Hable de Hable One. Een revolutionair concept waarmee blinden en slechtzienden nu moeiteloos hun smartphone kunnen bedienen. Overal en altijd.

Getest concept

Afgelopen zomer heeft het team een succesvolle test met 40 blinden en slechtzienden afgerond. En de resultaten mogen er zijn. Na twee weken gaf maar liefst 85 procent van de deelnemers aan het product graag te willen houden. Hierna heeft de helft van de deelnemers het product daadwerkelijk aangeschaft. De reacties zijn dan ook erg positief: “Ik vind het fantastisch, het is licht, compact en heel makkelijk te gebruiken!” – pilot deelnemer Tonny van Breukelen.

Hoe werkt het?

De Hable kan zowel worden gebruikt voor het typen van teksten als het navigeren door de telefoon. Door een combinatie van de middelste zes knoppen kan elke letter, cijfer en leesteken getypt worden. De twee functie toetsen bieden opties voor navigatie door middel van VoiceOver en Talback software. Dit zit op elke smartphone en zorgt ervoor dat iedere actie uitgesproken wordt voor de gebruiker. Met de Hable One kun je dit besturen, zo kun je wisselen tussen apps, over een Facebook feed scrollen of een tekst kopiëren en plakken. Doordat je de hele smartphone met de Hable One kunt besturen houden gebruikers hun smartphone simpelweg in hun zak of tas. Middels audio horen zij wat er gebeurt. Kortom, de Hable One biedt volledige smartphone besturing, in iedere situatie!

Over Hable

Toen Ayushman (medeoprichter) het eerste prototype van de Hable One maakte om zijn blinde opa te helpen, had hij nooit verwacht dat het zou uitgroeien tot een volwaardige startup. Het team heeft dan ook één duidelijke missie: de wereld voor iedereen digitaal toegankelijk maken. In haar korte bestaan heeft Hable meerdere prijzen gewonnen, honderden users tests gedaan en is het team inmiddels uitgebreid tot tien personen. Vanaf vandaag is de Hable One op de website verkrijgbaar met een 40% early bird korting. Interesse? Ga naar de webshop .

Freek van Welsenis 05-10-2020, 14:30

• White LinkedIn Icon
About Us

KVK: 78194393

BTW: NL861297714B01

Copyright © 2020 Hable One B.V. All rights reserved.